Ξιφασκία στο Ζάππειο του 1896

Η εφημερίδα “Τα ΝΕΑ” δημοσίευσε στις 12 Απριλίου ένα άρθρο για τις φωτογραφίες του γερμανoύ φωτογράφου Albert Meyer, ο οποίος βρέθηκε στην Αθήνα το 1896. Όπως έχουμε δει και στο Journal of Olympic History, μία από αυτές είναι μπροστά στην τότε Γερμανική Σχολή. Αναδημοσιεύουμε το άρθρο του Ν.Ε. Ιερείδη

Ξιφασκία στο Ζάππειο του 1896

Σπάνιες φωτογραφίες του γερμανού Αλμπερτ Μάγερ από τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες

Του Χρήστου Ν.Ε. Ιερείδη


Να κάτι που δεν είναι ευρύτερα γνωστό για το Ζάππειο Μέγαρο: το περιστύλιό του έχει φιλοξενήσει και αγώνες ξιφασκίας στο πλαίσιο των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, των πρώτων σύγχρονων που διοργανώθηκαν το 1896. Μεταξύ των αγωνισμάτων πρέπει να μνημονεύσουμε την αναρρίχησιν επί κάλω. Σύμφωνα με τον κανονισμό του αγωνίσματος, η αναρρίχηση γινόταν μόνο με την έλξη των χεριών, ενώ τα πόδια έπρεπε να μένουν τεντωμένα και ακίνητα. Το μήκος του κάλω (χοντρό σχοινί) ήταν 14 μέτρα και η διατομή 3 – 4 εκατοστά.

Παρότι υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες για τα συνολικά οκτώ αγωνίσματα στην αναβίωση των γνωστότερων αγώνων της αρχαιότητας, το σπάνιο φωτογραφικό υλικό που διασώθηκε (στο σχήμα ενός δερματόδετου λευκώματος) λαμβάνει διαστάσεις κιβωτού μνήμης. Και αυτό χάρη σε έναν Γερμανό, τον φωτογράφο Αλμπερτ Μάγερ.

Για την ακρίβεια, 25 ασπρόμαυρα τεκμήρια ιστορίας συνθέτουν το λεύκωμα του πολυταξιδεμένου και αμερικανοσπουδαγμένου φωτογράφου από τη Δρέσδη, ο οποίος ήδη από το 1895 είχε αναλάβει τη θέση του επίσημου φωτογράφου της γερμανικής αθλητικής αποστολής που θα ταξίδευε στην Αθήνα.

Αυτές οι σπάνιες ιστορικής αξίας φωτογραφίες του Αλμπερτ Μάγερ αποτελούν και τη φωτογραφική έκθεση «Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: Οι ιστορικές φωτογραφίες του Αλμπερτ Μάγερ από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, με το βλέμμα της Εύας Νάθενα», την οποία συνδιοργανώνουν το Μουσείο Μπενάκη, η Costa Navarino και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών με αφορμή το τρέχον έτος Ολυμπιακών Αγώνων και τα 120 χρόνια από την αναβίωση του κορυφαίου αθλητικού θεσμού της αρχαιότητας στη σύγχρονη εποχή.

Το χρονικό. Στις 25 φωτογραφίες αποτυπώνεται το χρονικό των αγώνων ξεκινώντας από τη Διεθνή Επιτροπή και τον έλληνα δωρητή και εθνικό ευεργέτη Γεώργιο Αβέρωφ που φρόντισε και με δική του δαπάνη αναστηλώθηκε το αρχαίο στάδιο της πόλης, χρησιμοποιώντας πάλι πεντελικό μάρμαρο όπως στην αρχαιότητα.

Εκτός από το χρονολόγιο, στις φωτογραφίες αποτυπώνονται εξίσου η τελετουργία και η αθλητική προσπάθεια. Τη φιλαρμονική ορχήστρα διαδέχονται οι δρομείς, οι δισκοβόλοι, οι σφαιροβόλοι και οι αθλητές της ενόργανης γυμναστικής που προβάλλουν την αστική παράδοση των χωρών της Δυτικής Ευρώπης σε ασκήσεις ακροβατικής τελειότητας. Οι εικόνες με τους κρίκους, τον ίππο και το μονόζυγο οδηγούν στο ελληνικό έμβλημα των αγώνων, στον δρομέα νερουλά Σπύρο Λούη, που ποζάρει στον Μάγερ φορώντας τη χιονάτη φουστανέλα του μετά τη νίκη του στο αγώνισμα του Μαραθωνίου.

Κάντε Εγγραφή στο εβδομαδιαίο Newsletter

* indicates required
Συμπληρώστε το e-mail σας